keskiviikko 7. toukokuuta 2014

Nainen raken(nut)tajana

Olen jo aikaisemminkin kirjoittanut, ettemme ole ns. ensimmäistä kertaa pappia kyydissä rakentamisen suhteen. Villa Pantalon kohosi anturoista korkeuksiin vuosina 2007-08, jolloin me molemmat osallistuttiin todella paljon projektin eri vaiheisiin niin suunnittelu-, kilpailutus- kuin varsinaisella työpuolella. Tänä päivänä tilanne on toinen. J tekee melko pitkää ja tiivistä päivää omalla työmaallaan (lue: konttorissa), joten vastuu rakennusasioiden hoitamisesta putoaa väistämättä minun kapeille, mutta sitäkin vahvemmille hartioille, heh heh. Lisäksi perheeseen on tullut matkan varrella yksi uusi pää, joka haukkaa lähes kaiken vapaa-ajan iltaisin ahneesti osakseen ;)
Omin käsin tehtyä portaikon kaidetta vm. 2007
Toistaiseksi homma on toiminut varsin jouhevasti niin, että minä suunnittelen ja kilpailutan, hoidan tapaamiset ja J tulee mukaan vasta sitten, kun on lopullisen päätöksenteon aika. Olen mielestäni saanut todella asiallista kohtelua tähän mennessä lähes kaikilta (pääasiassa miespuolisilta) tahoilta, keiden kanssa olen asioinut. Minulla on onneksi melko hyvä käsitys rakentamisesta, kun taustalla on jo tuo yksi projekti. En silti kiellä, etteikö välillä puskisi hikikarpaloita otsalle, kun pitää yrittää keskustella itselle melko vieraista aihealueista fiksusti ja ymmärtääkin siitä keskustelusta jotain. Taustalla kolkuttaa myös tieto siitä, että kyseessä on MEIDÄN koti ja MEIDÄN rahat eli vääriä päätöksiä ei haluaisi tehdä.

Virheitä välttääkseni kyselen paljon ja joskus ehkä vastapuolen mielestä jopa liikaa. Kiitokset siis Janille Plusarkkitehteihin, Samulille Potiukselle ja Markulle Tom Allenille, kun olette jaksaneet vääntää rautalankaa kanssani!

4 kommenttia:

  1. Hatun nosto!Yhden talon jo rakentaneena "raksamaailma" ei ole täysin tuntematon mutta kyllä saa olla tarkkana että kaikki toiminnot ja työt tulee sovituksi. Kalliimpi ovat ne työt jotka ovat vahingossa jääneet urakoiden väleille eli " ei-kenenkään-maaperälle"!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noi harmaat alueet ovat yksi asia, joka tässä jänskättää. Siksi yritän löytää järkeviä suht isoja kokonaisuuksia, jotta gappejä olisi mahdollisimman vähän tukittavaksi :D

      Poista
  2. Hattua nostan minäkin! Meillä mies hoitaa talon rakenteiden esivalinnan, minä sisustusvalinnat. Yhdessä sitten illalla/työmatkalla pohditaan lopullista valintaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Itse olen saanut perehtyä melko syvällisesti mm. maalämpö- ja KNX-asioihin tämän projektin tiimoilta. Hoidin myös betonielementtien kilpailutuksen :D Olen varmaan ollut edellisessä elämässä insinööri, joten nämä asiat on minulle melko lähellä sydäntä ;)

      Poista